CROACIA 2011.Part 3 .SUD i MONTENEGRO


CROACIA SUD 
I
MONTENEGRO 

Etapa 5 : De Makarska a Orebic ( peljesac ),
Korcula, 
 ruta dins a Dubrovnik


. Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa : click aquí 
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de word : 
  Dia11: De Makarska a Orebić ( Pelješac ) .  Dia12: Illa de Korčula
  Dia 13 : de Orebic a Dubrovnik 
Des de Makarska ens desplacem fins a la península de Pelješac, a la ciutat de Orebić. Ho fem tot vorejant la costa. Dins la ruta d’avui teníem programada l’opció d’anar fins a  la veïna Bòsnia i Hercegovina per visitar Mostar, però, finalment ho varem descartar per no fer tants quilòmetres. Com també teníem l’opció de arribar a Pelješac amb transbordador des de Ploče. Però finalment ens varem decidir per  fer tota la costa i  entrar a la península per Ston.

Des de Makarska a l’entrada a la península hi ha una distància d’uns 94 kms, però , avui la ruta té una particularitat estranya, i és que , per fer la ruta sense agafar transbordador, cal travessar uns pocs quilòmetres de Bòsnia i Hercegovina . Anar fins a Klek , a uns 83 kms de Makarska, llavors passar duana bosniana – cal tenir el cotxe de lloguer amb la carta verda – fer uns pocs quilòmetres dins Bòsnia i Hercegovina ( de fet només una ciutat del país té costa i és Neum, petita ciutat costanera bosniana envoltada de costa croata  ) , passar ara la duana croata i tornar a entrar en territori croat. Una vegada s'entra altra vegada a la carretera E8, manquen només uns 9 kms per trobar el desviament cap a la península de Pelješac. Aquesta és una ruta molt maca de fer, amb unes bones vistes que fan parar a cada racó.


Pelješac

Encara que sovint se l’anomena illa, és una península, doncs està unida a terra per una franja de 1.5 km, entre Ston i Mali Ston. La principal economia és la del vi, amb vinyes presents a cada racó. Es diu que aquí es produeixen els millors vins del país i té algunes D.O molt elitistes amb vins molt cars i selectes. Nosaltres deixem Ston per visitar-lo a la tornada, i ens dirigim vers la petita badia de Prapratno, on hi ha una petita platja de sorra i roques .
De tornada a la carretera 414 que és la principal, passem per petits poblets i badies, fent parada al mirador que dona a Trstenik, doncs és d’una bellesa que impressiona. Baixem fins al poblet de Trstenik, de quatre casetes i un parell de restaurants, per fer un gelat i gaudir de una estona de tranquil·litat, abans de aventurar-nos per una estretíssima carretera que surt del poble, i voreja l’abrupta costa fins a Dingač-Borak, una zona plena de vinyes situades als vessants de la muntanya, i que és una de les D.O més selectes i cares de tota la regió. El paisatge és esplèndid. Travessem un túnel que ens porta fins a Potomje, i ens enllaça altra vegada amb la 414 que ens porta fins a Orebić, on tenim l’allotjament per dues nits .
Des de Orebić, a la nit, anem fins a la punta de la península, al poblet de Lovište, per veure-hi la posta de sol .
Orebić també és la ciutat d’on surten els transbordadors que ens portaran  a l’illa de Korčula ( Otok Korčula en croat ). 



  Korčula 
És una illa tranquila, sense massa turisme, i molt autèntica. La capital és la ciutat del mateix nom Korčula, i té un casc històric molt bonic i ben conservat, encara que la seva proximitat al mar fa que molts edificis tinguin les façanes malmeses per la humitat. Nosaltres ens vàrem desplaçar fins a Vela Luka i rodalies, per veure cales tranquil·les, badies poc conegudes i una gran cova rupestre – Vela Spila - dalt del turó que domina Vela Luka. També ens deixarem perdre per les badies de de Potirna , Prižba , Gršćica, i seguint la carretera per Smokvica, Čara, i també pel poblet interior de Blato . Una illa molt recomanable si es vol tranquil·litat, aigües cristal·lines i poc turisme. 


La següent etapa és la que ens acosta a Dubrovnik. Abans de deixar Pelješac, visitem Ston, encara que no ens decidim per les seves muralles ni per les seves salines doncs és migdia i el sol apreta fort.
La ruta fins a Dubrovnik voreja costa, encara que ens alguns trams s’endinsi un xic per l’interior. El paisatge és molt bonic a l’alçada de Grgurići ( Dubrovačko Primorje ), i fem
parada a la badia que va de Slano a Banda, on hi ha petites platgetes de sorra molt poc concorregudes. També el paisatge és esplèndid a Orašac i rodalies.
Nosaltres abans del pont Franjo Tuđman, que entra a la badia de Dubrovnik, ens desviem per la comarcal 6254, passant per Mokošica,  que voreja amb poca estona el petit “fiord” , anomenat   Rijeka Dubrovačka . 
Etapa 6 :  Dubrovnik  i    Kotor ( Montenegro )


Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa : click aquí 
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de Word :
 Dia 14 : Kotor     Dia 15 : Dubrovnik 

Dubrovnik

 La gran petita ciutat de Dubrovnik que ara visitem és la mateixa que fa uns anys, a la guerra dels Balcans del 91-95 va ser destruïda, i al passejar pels seus carrers costa de creure. Els edificis estan en perfecte estat, i enlloc al seu casc històric no recorda una guerra tant recent. Cal sempre que es pugui no aparcar amb el cotxe, doncs, és terriblement car. Nosaltres que teníem l’allotjament a uns 20 minuts caminant , sempre vàrem fer el recorregut a peu. La ciutat està sempre plena de gent, bàsicament perquè és un destí de la majoria dels grans creuers. Per evitar això, nosaltres la vam visitar en dues tarda-vespre, quan cap a les 18h el turisme massiu desapareix, i llavors és un plaer caminar per tots els seus racons. La ciutat és una meravella al cap vespre, i sopar no és car si es té la paciencia de anar mirant els preus, que per altra banda són molt diversos entre la munió de restaurants que hi ha.
La muntanya que la domina, anomenada Srđ, és un lloc perfecte per veure la ciutat i tota la badia. S’hi va pel poble de Bosanka, i dalt hi ha un mirador, amb el telefèric que puja i baixa des de la ciutat, un restaurant per qui se’l pugui pagar, i un museu dedicat al record de la darrera guerra, amb audiovisuals que et colpegen el cor. 




 KOTOR (  a MONTENEGRO ).
La ciutat de Kotor està situada a la badia del mateix nom, situada a Montenegro ( Crna Gora , 
en  montenegrí  i en cirílic Црна Гора )   ). Montenegro té els dos alfabets, el llatí i el ciríl·lic, i nosaltres varem veure que almenys a la badia de Kotor conviuen els dos, encara que algun cartell només estava en cirílic ). Kotor en ciríl·lic és Котор .
Per anar-hi des de Croàcia cal tenir paciència, doncs les seves fronteres són d’una lentitud fora de tota explicació. Cal unes 2 hores de paciència per travessar la duana. Però la visita val la pena. Tota la badia i Kotor en particular són molt bonics . Hi ha un transbordador a la ciutat de Kamenari que porta fins a l’altra banda de la badia si es vol evitar la gran volta fins a Kotor.