ICELAND 2009. Part 1 . El sud.

El nostre viatge a Islàndia.
Del 26 de Juny al 10 Juliol de 2009.

Les nostres fotos del Sud aquí.

aquí hi ha explicacions del país -també en espanyol, i un pdf de promoció turística del Sud . I la revista National Geographic en descriu perfectament el lloc .

Allotjaments i transport :
Teníem reservat un car-package amb la companyia d´albergs d´Islàndia : Hostels Iceland ( alberg = Farfuglar en Islandès ).
El nostre " pack" inclou el lloguer del cotxe -cat. B - per 14 dies , i, estada en diferents albergs al llarg de la ruta que volíem fer. En el nostre cas n´em llogat només per 6 nits .La resta d´allotjaments els hem llogat a particulars o guesthouses per que en alguns llocs que volíem anar no vàrem trobar cap alberg, o, alguns ja estaven plens ( llogats des del Febrer!!).

Navegació , GPS i carreteres :
Nosaltres després de molt buscar, no hem trobat mapes per instal lar en el nostre navegador "Tomtom" (tampoc per Garmin). Però, per a qui li interessi hem trobat un programa per a instal lar a la PDA, el "tuner 5.4", que és un sistema de posicionament semblant als navegadors per a trekking, on et diu el punt on et trobes i assenyala cap al que vols anar. Nosaltres hem buscat amb paciència els punts GPS més importants i al llarg del bloc de viatge d´Islàndia els apuntarem per si a algú li interessen. La majoria els hem trobat en " Já .is " .
Carreteres : Hi ha una pag. web on tenen l´estat actualitzat a diari de les carreteres " Vegagerdin.is " . I és important !! si es vol anar per les arees de l´interior !. L´estat de les carreteres no concorda gens amb la seva categoría ofícial, doncs dins la mateixa categoría ens vam trobar carreteres perfectes i asfaltades i altres autèntiques pistes per a cabres. Però, és questiò d´anar moooltt!! a poc a poc en els llocs dolents i paciència .

La nostra ruta d´ allotjaments i ruta :

1-. a Laugarvatn alberg per 2 nits. " Laugarvatn hostel " . Petit , bàsic, però nosaltres el vàrem tobar net i amb poca gent.Situat a la crta. 37 que travessa el poble, i amb vistes al llac. GPS: 64º 13´05´´ N 20º 43´59ºº O.

2-. a Skogar alberg per 1 nit . " Skogar hostel " (GPS: 63º 31´12´´N 19º 30´ 33´´O ) . També petit, però , ben situat , molt a prop de la crta 1 i del poble . Amb un inmens camp de gespa per jugar la mainada a davant.

3-. a Hvoll alberg per 1 nit. " Hvoll hostel "
( GPS: 63º 54´38´´N 17º 40´57´´O ) . Un bonic alberg vorejat per gespa, , i camps plens d´animals .Amb un menjador ample i vàries cuines ben equipades .
4-. a Vagnsstadir alberg per 1 nit. " Vagnsstadir hostel " GPS: 64º 11´05´´N 15º 48´35´´O . També situat entre camps i gespa , amb un menjador de vidre i cuina petita però equipada , una zona de descans i molt lloc per jugar els nens .
5-. a Egilsstadir cottage ( cabana ) per 1 nit. " Randaberg " . GPS : 65º 16´35´´ N 14º 22´10´´O . Teníem llogades unes cabanetes petitíssimes de fusta , suficients per 4 i una nit , amb dret a la cuina i sales de la casa principal que és de tipus dormir i esmorçar amb habitacions més luxosos . Però amb el minúscul preu de 6000 isk, teníem les cabanes petites però els serveis grans ( cuina equipada i gran i menjador i sales per descans i veure tele ).
6-. a prop park Ásbyrgi guesthouse per 1 nit . " keldunes " . GPS : 66º 04´36´´N 16º 40´50´´O . Teníem llogada una casa de fusta . Els propietaris són els amos de la granja , i tenen altres allotjaments. Hi havía un Hot-pot ( jacuzzi ) calent a disposició dels clients i va ser perfecte després d´un dia dur.
7. a prop del llac Myvatn guesthouse per 2 nits . " Hagi 1 " .GPS: 65º o5´17´´N 17º 23´04´´O . Tota una casa per nosaltres !!. Enorme i ben equipada . Una passada !!!. Situada sobre un toronet , amb un riu i prats verds...semblava " la casa de la pradera ". Hi vàrem estar magníficament bé .
8-. a Akureyri guesthouse per 1 nit. " Solgardar " . GPS: 65º 40´59´18º 05´33. Una habitació espaiosa , ..però una cuina minuscula per uns 12 clients con hi havía, sense apenes espai per fer ni guardar res, però, com que només ens hi vam quedar una nit i vam sopar una pizza feta al forn ... , ja en vàrem fer prou. I al matí... ens vàrem llevar aviat per disposar de la cuina i lavabo ( només un i petit ) i poguer marxar aviat.
9-. a Grundarfjördur alberg per 1 nit . " Grundarfjördur hostel ". GPS: 64º 55´21´´ N 23º 15´29´´O . Un hostel bonic, petit , en un poble deliciós... però , amb un sevei deplorable ( rebuda gens amable per no dir grollera ) , cuina pèssimament equipada i servei de bogadería car i dolent ( 300 Isk per servei de rentadora que només deixen que omplis 1/4 part , i sense sabó practicament i quan ja la tens feta...avisen que la secadora no funciona i que tens que estendre la roba , al vespre i amb núvols . Però , com que el poble i era preciòs.. ho va compensar .
10: a Kopavogur guesthouse per 1 nit . " BB44 " . GPS: 64º 06´40´´N 21º 55´28´´ O . Situat al poble veí de la capital. Un lloc molt maco. Teníem una casa de fusta en el jardi de la Guesthouse , amb la cuina i banys a la casa principal , i amb sevei de jacuzzi pels clients . Amb vàries cuines i un petit menjador de vidre devant la nostra casa. Hi vàrem estar molt bé .
EL SUD:

En general, és la part més verda de l´illa, on hi ha més catarates , valls i aigua .
1.er dia : 26 de Juny: Girona- Keflavik - Laugarvatn.

-. Sortida prevista de Barcelona amb Iceland Express a les 13.30 hora d´aquí . Endarreriement de dues hores , i, sortida real a 15.15 hores.

-. Arribada prevista a l´aeroport de Keflavik (Keflavíkurflugvöllur ) a les 15.30 hora local , 17.30 hora nostra, ( 2 hores menys que Espanya ), per tant 4 hores de vol . Arribada real 17.15 hora local, 19.15 hora nostra. GPS aeroport: 64º 00´10´´N 22º 37´41´´O . Codi aeroportuari : KEF.L'Aeroport de Keflavík és l'aeroport internacional d'Islàndia, el qual es troba a 40 quilòmetres al sud-oest de la capital Reykjavik. L'aeroport va ser construït per els nord-americans durant la Segona Guerra Mundial. Durant molt temps va ser una base molt important de l'OTAN, però amb la culminació de la Guerra Freda, els nord-americans van retirar la major part de les seves tropes. Aquest aeroport processa dos milions de passatgers internacionals per any. L'altre aeroport el de Reykjavik, més proper a la capital, és únicament per a vols nacionals.Després de 4 hores d ´avió i dues d´endarreriment , per fí estem a Islándia. Anem al taulell de recepció de la companyia de lloguer de cotxes , que hem reservat a través de la companyia d´albergs d´Islàndia " Hostels.is ": ens donen un Honda Jazz de la companyia National Car .
Agafem la crta. 41 "Reykjanesbraut " des de l´aparcament dels cotxes de lloguer , i primer de tot a compar menjar i provisions al " Bónus " , els supermercats més barats que hi ha ( i amb diferència !!! ) . Aquest en concret està situat a la mateixa crta 41 va de Keflavik a Reykjavik( 63º58´20´´N 22º 32´37´´O ) . Els preus ? : una mica ,més cars que aquí , però , no pas massa. Aixó sí, s´ha de triar bé el que es compra sobre sobretot el tema " carn " perqué nosaltres només la vàrem trobar macerada i salada ( i no ens va agradar gens), i, amb Islandès no saps qué menges .Així que compravem lo "segur" pasta, arrós, ous, llet formatges, salmó fumat ( més barat que aquí ) , frankfurts , pa....
La crta 41 et porta a la capital, però , nosaltres anavem a la zona del llac Laugarvatn, per tant, una vegada a l´area de Reykjavik , ens vàrem dicidir anar-hi des de la ruta del Nord, crta 1 a Mosfellsbaer ( 17 km al Nord de Reykjavik ), i, després trencant a la dreta per agafar la crta. 36 que porta a parc Þingvellir , seguir per la crta 365 fins al llac Laugarvatn, on teníem el primer alberg reservat dues nits.

2.on dia: 27 de Juny : Laugarvatn - Thingvellir -Kerid -Laugarvatn.

El llac de Laugarvatn està situat a la vall de Haukadalur , on hi el " Gullni hringurinn " , o, "cercle d´or " a visitar a la part Sud-Oest de l´illa : El parc Thinvellir , el Geysir , la catarata Gullfoss , i tota l´area de la vall de Haudakalur ( mapa ). Està situat en una àrea geotèrmica , i per tant hi ha aigues termals calentes que escalfan les ribes del llac i s´hi pot banyar amb aigua calenteta, i, sota la sorra l´aigua està a uns 100º, com es nota en les zones on l´aigua surt directe de dins, que surt bullint . Hi tenim una anécdota : passejant per les vores del llac, un islandès trèia una olla tapada de sota la sorra, i, la sorpresa va ser que en trèia ... un pa !!!, cuit a sota la sorra dins una olla con si fós un forn . Quina angoixa fèia pensar que un caminava sota aigua bullint a mig metre !!!.
Cap al Þingvellir : Vam sortir a les 9.30 h. de l´alberg amb uns 12º i núvols , cap al Parc Þingvellir, a uns 25 km , primer per la crta 365 ( pista sense asfaltar, però apta per tots el cotxes) , i després per la 36 fins a l´entrada al parc on hi ha punt de info. i botiga-cafeteria, amb maquetes i fotos aerees de la zona, dons a peu de terra és difícil fer-se una idea de l´amplitut del parc .
El Þingvellir ( siginifica " lloc de l´assemblea " ) ,és una gran vall parc natural declarat patrimoni de la Unesco al 1972 , símbol de la independéncia de Islàndia, ja que inclou l´area del Alping ( parlament ), on ja l´any 930 es reuníen per discutir problemes del païs i dictar lleis. En el lloc ara hi ha una bandera en una roca ( Lögberg ) com a recordatori .
La crta 361 que va al parc es divideix en dues parts :
1-. l´area de la falla de Almannagjá , la zona Drekkingarhulur ( gorgue on tiraven les dones infidels , lladres..., amb la justicia de estar lligats i a dins un sac, si flotaven i vivíem eren bruixes o bruixots i, els mataven igual, i, si s´enfosaven eren culpables i moríen) , i la catarata de Oxarfoss .
Almanngja forma part d´una gran falla que divideix Europa d´Amèrica , amb gran activitat sísmica ( el darrer a l´area va ser l´any 2000 i encara que el centre estava a una 60 km del parc, va remoure pedres i aigua amb força ) . I el darrer volcà que va explosionar va ser l´any 1789. La falla té 7 kms. de llarg, i, separa les dues parts milímetre a milimetre, raó per la que acabarà separant la illa en dues meitats en uns quants segles.
2-. l´altre area és l´esglèsia Þingvallakirkja , el Peningagja/Nikulasargja Gorge ( per tirar monedes de la sort ), i rutes per passejar pel llac pingvallavatn ( de 83km2 i més de 100m. de profunditat.
Cap al Kerið : ( GPS. 64º 02´31´´N 20º 53´17´´O ).Volcà amb un llac molt bonic al cràter, amb les parets circulars de colors granatosos i l´aigua blava al fons . Per anar-hi des del Þingvellir , cal agafar direcció sud la crta. 36, i avans del poble de Selfoss, trencar a la crta 35 direcció nord, i està situat a peu de carretera. Hi vàrem arribar cap a la 1h , i estavem a uns 19 º i amb calor i sol , a diferència de tot el matí que estavem a uns 12º amb núvols i fred. Islàndia es ideal per apendre a posar i treure roba dons s´ha de fer un munt de vegades, ja que es passa de la calor al fred i del sol a la pluja en poca estona.
A Selfoss hi vàrem entrar a comprar el cartutx de gas pel fogonet, que vàrem trobar a bon preu a les benzineres "Olís " , les més barates , dons la benzina estava casi al mateix preu que aquí, en canvi, altres com la " N1 " estava molt més cara. Per aixó , sempre repostavem a les Olís .
Cap al Geysir : (64º 18´50´´N 20º 18´07´´O ).Des del volcà Kerið , per anar-hi , cal seguir la crta 35 . Un Geysir és una font termal que explota sobtadament expulsant aigua calenta i vapor .Quan arribes hi ha la zona de parking amb gasolinera, restaurant , hotel, piscina, botiga, lloguer de cavalls .... Veure el Geysir és un espectacle únic . Ens hi vàrem encantar una bona horeta avans de continuar la ruta d´uns 6 km. per la mateixa carretera fins a la catarata de Gullfoss , una altra meravella que vàrem veure en una estona que fèia sol i calor i amb l´arc de Sant Martí inclós . Una caiguda d´aigua de 70m altitud, i es diu que l´estiu porta 140 m3 / s. d´aigua.
Tornada cap l´alberg , sopar i descans .

3er.dia: 28 de Juny: Laugarvatn - Skógar.
Marxem a les 9.30 i avui fa sol i uns 19º, però, pel camí ens trobem als pocs minuts que em baixat a 15º i plovineja, i, als pocs minuts tornem a trobar sol, i després boira....impossible predir el temps que farà al recòrrer uns quants quilòmetres.
Crta 32 . riu Thjórsà : La nostra intenció era fer un troç de la crta 32 , agafant la crta 30 des de Selfoss i després enllaçar amb la 32 , per veure un troç del riu Thjórsà que és el més llarg de Islàndia ( uns 230 km des del interior de la illa fins a la desembocadura entre Selfoss i Hella ).
Té un color fosc ja que prové de zones de lava . I arribar-nos fins a l´area de Stóri Nupur .
També dins la crta 32 , a prop de Arnes direcció a la vall de Þjórsárdalur hi ha també " Þjóðveldisbærinn " un altre conjunt de granjes molt antigues ara museu . Al final ens vam dicidir per no fer la ruta per manca de temps.
Cap a Oddi : Agafem la ruta cap a Selfoss, per després agafar la crta 1, fins al trencant amb la crta 266 d´uns 4 km i asfaltada que porta a l´esglèsia de oddi . En el mateix lloc existeix una esglèsia des d´avans del segle 11, i l´actual , reconstruïda , data de 1924 .
Cap a Keldum : Situat entre Hella i Hvolsvöllur , a la crta 264 , és un conjunt de granjes antigües de qui ja s´en parlava en antics escrits de sagues . No hi vàrem anar perquè la crta és una pista en molt mal estat , i , no teniem temps per anar-hi poc a poc amb un petit cotxe. Cal anar amb compte amb el trencant ja que no posa el nº de crta , sinó que cal agafar la pista de terra amb el cartell de "Eystri-Rangá " .
Cap a Seljalandsfoss : (63º 36´57´´N 19º 59´38´´ O ) . Catarata espectacular entre Hvolsvöllur i Skógar . Cal deixar la crta 1 per trencar a la crta 249 , que porta a l´interior , a Þórsmörk ,
i a pocs metes de la crta es troba el parking. Té uns 60m. altitud , i , el més curiós és que es pot caminar per darrera la catarata . També havíem pensat arribarnos fins a una altre catarata situada a uns 800 metres i que es vèia espectacular entre roques ( calía botes d´aigua per que s´ha de travessar el riu ) , la de Gljufrafoss , (63º 37´19´´N 19º 59´23´´O )que apareixia entre les guies que hi havía en un alberg, però , la plujeta i el fred ens va dicidir no anar-hi . Des de la catarata de Seljalandsfoss hi han camíns per fer-hi passejades .
Cap a Skógar : poble minúscul al costat de la crta. 1, i, amb una altra impressionant catarata que es veu des de la crta, i un museu "Skógasafn ". Nosaltres hi teníem l´alberg per dormir que està situat a prop de la catarata. Aquésta és espectacular, però , potser , lo més interessant és pujar els ..¿ centenars ? d´esglaons que hi ha al costat per passejar per les muntanyes de darrera, i veure l´aigua avans de la caiguda. Ens hi varem passejar una bona 1.5 hora ja que a aquella hora ( les 7.30 h.) , no fèia fred ( 16 º ) , ni vent , ni núvols... com havía fet bóna part del día.

4 art. dia : 29 de Juny : Skógar - Vik- Hvoll.
Sortim del alberg a les 9h. matí , amb Sol , i calor - 19 º - , i anem fins a l´area de Vik. Des de la crta 1 es veuen les llengües del glaciar Mýrdalsjökull , I , ens dicidim per agafar el trencant a la crta 221 -pista de terra d´uns 4 km - que porta a una de les llengues per veure el glaciar de prop - el Solheimajokull - . Toquem neu, i fred , ja que ara fa un vent fort i fred que ve del glaciar. I , tenim el caprici de fer-nos un Whisky ( que portavem ) amb gel del glaciar , i,... ¿ escalfar-nos ? .
Cap a Vik : Avans d´arribar al poble , ja agafem el trencant de la crta - pista dolenta - 218 , que porta a Dyrholey , i al far de Vik , i als penya-segats , i als puffins . Una de-lí-cia de lloc !!. Això si, mooolt de vent !.. Hi han uns cotxes anfibis que et porten per la costa , a veure-ho tot des del mar; nosaltres no hi vàrem anar , ja que preferíem passejar pel nostre compte. Per anar al far i penya-segats cal agafar la pista de la dreta quan aquesta es bifurca , doncs la que continua recta va a les platges de sorra negre , platja de Reynisfjara . Al far , i seguint els penya segats fins a l´arc que formen , cal seguir i mirar si és possible veure´hi els puffins. Nosaltres vam tenir sort i ni havíen uns quants .
Vam dinar de picnic a la platja de Dyeholaey , platja de Reynisfjara , a la qual s'hi arriba des de la pista 218 que porta al far.
Després vam enfilar altre cop fins a la crta 1, i fins el trencant amb crta 215 , que porta a Reynishverfi , platja i poblet. Al parking s´hi troben uns wc , i un petitíssim café . Com fèia sol i bon temps ens hi vam estar una bona estona. Tota la vall que voreja Vik és verda i molt bonica, i s´hi vèien granjes amb tot d´animals , i tractors als camps., molts dedicats a la cria i venta de cavalls , com les de Norður-Hvammur .
El poble apareix després d´un turò , petit , i curiosament ,....ennuvolat i amb fred ( fèia 15 minuts paravem sol i calor a l´altre costat de la muntanya ) , hi vam posar gasolina i comprar en el super i ruta cap al Est. Em vist uns catàlegs d´un lloc , Þakgil ( thakgil ), que jo ja havía vist a internet, que deu ser molt interessant , " un magnífic lloc secret " dèia el catàleg , amb paisatge de valls i coves . Per anar-hi cal agafar la crta 214 , en el trencant de Höfðabrekka , però tot no ho podíem fer i no ens donava temps si volíem arribar a una hora raonable al alberg, i els nens estaven ja esgotats.
Cap a Hvoll : Hvoll , no és un poble, és un alberg amb quatre casetes situat a uns 100 km de Vik , així dons encara ens calía fer unes bones estones de cotxe .Després del poble de vik el paisatge es torna ... estrany, amb llargs quilòmetres de roques de lava i desert , primer es troba una area més desèrtica de sorra fosca anomenada Myrdalsssandur ( sorra del glaciar Myrdals ) i després el Eldhraun : que és enorme (565 quilòmetres quadrats) i només hi ha molsa damunt la lava allà on l'ull pot veure. Per aquesta zona hi ha un dels trencants a la crta 208 , que porta a Landmannalaugar : una esplèndia zona d´interior que un bon troç es pot fer amb cotxe normal. Continuant camí el paisatge varía de desert absolut a petites zones de verd intens , plegades de flors però sense pobles ni gent en kms i kms ......, i, per la mateixa crta 208 (que es converteix en F-208 ), també s´arriba a Eldgjà , una esquerda volcànica de 32 quilòmetres de longitud, on es troba la cascada Ófaerufoss, que salta sota un pont natural de basalt ara destruït.
Finalment, s´arriba a l´ àera d´ un poble tant fàcil de pronunciar com : Kirkjubæjarklaustur , on ens hi vàrem fer una petita parada per descansar i veure una altra catarata , la de Systrafoss , que prové del llac Systravatn , i, una casa amb taulat de molsa al costat , el riu que l´atravessa i finalment fer els darrers kms fins arribar a l´alberg.
Per aquí , uns km avans del poble , es pot agafar un trencant a la crta F-206 ( 4 * 4 ), i endinsar-nos en una sèrie de canyons i congostos anomenats ( fàcil el nom també ) : Fjadrargljufur , però , es necessita temps per fer-lo amb calma ( la crta és en un bon troç de terra ), i a més en aquells moments estava molt ennuvolat i semblava que plouría , cosa que no va fer, i , ho vam deixar estar . Al final de la crta F-206 , s´hi troba el volcà Laki i la seva àrea ,( que va patir una sèrie de deu erupcions entre juny de 1783 i febrer de 1784, que van produir canvis notables en la circulació de les corrents d'aire a l'Hemisferi Nord. Això va alterar el règim de temperatures i precipitacions a gran part d'Europa. Es creu que les substàncies tòxiques expulsades a l'atmosfera van poder causar un increment de la mortalitat a Anglaterra, que es va produir en la mateixa època. En la pròpia Islàndia van morir 10.000 persones ) foto .
A uns pocs kms del poble de Kirkjubæjarklaustur, ens trobem una altra catarata , el Foss á Siðu , i, com es veu des de la crta, ens hi vàrem desviar els pocs metres . Totes les catarates són diferents una de l´altra i per això ens hi paravem a tantes. I finalment a l´alberg , que s´hi arriba deixant la crta 1, i agafant una pista d´uns 4 km -bona - de terra , la crta 201. L´alberg és bastant gran , pel lloc on es troba, i , vorejat de camps i gespa que vàrem aprofitar que no es ponía el Sól , per passejar-hi a prop de les 12h. de la nit , i fer-hi fotos del sol de mitjanit.

5 è dia : 30 de Juny .Hvoll - Skaftafell National Park - glaciar Jökulsárlon :

Ens aixequem amb núvols espessos, boira i fred - 12º - , però , no ens plou. Encara que sí ho farà pel camí. Al cap d´uns 30 km arribem a la zona de Núpsstadur ( 63º 57´24´´ N 17º 34´31´´ O ), + info . a uns 7 km distàcia del alberg , amb més fred, 10 º, a les 10h, però , ara no plou..tenim sort !!.. . És una planura de sorra negre, i grans muntanyes i rius al fons, que fèien antigament , avans dels ponts, difícil travessar tota l´area. I, hi havía uns homes intrèpids que es guanyaven la vida ( i la perdíen ), travessant els viatgers a cavall. El darrer vivía en unes casetes de fusta que és lo que es visita, i va morir el 1968. Hi ha una mini-esglèsia on els viatgers s´hi paraven a resar . Seguidament , des de la crta 1 , s´hi veu Lómagnúpur (una gran muntanya, que està 688 metres sobre el nivell del mar,i és l'extrem sud de la muntanya Björninn anomenat "The Bear". Al 1780 un gran tros de la muntanya va caure i es poden veure les roques a la sorra a prop.
Continuem, i al poc ja surt el sol i pujem a 12º , però , pel camí fins al park trobarem alternativament sol i núvols i , de 11º a 16º . Seguidament , la zona del pont de Skeidararsandur ( extensa àrea desèrtica de sediments dels rius que baixen dels glaciar Vatnajökull ) : és el camp de lava més extens del món , d´aspecte compacte, però, que pot ser de sorres movedisses i, altament perilloses per passejar-hi sense informaciò prèvia, i, tot va surgir l´any 1996, quant el volcà que hi ha sota el glaciar va explosionar, i , al desfer el seu gel va inundar tot el delta i va formar rius amb un cabal de 50.000m3/segon, que s´emportava tot el que trobava, ponts, cultius..i va deixar un enorme desert de sorra i lava. De tot allò ara es veu les restes tortes d´un pont en uns cartells de inf. al costat de la crta 1, el vell pont del riu Skeiðará .
Cal enfilar la crta 998, que ens porta al Skaftafell National Park , + info , on hi volem veure una altre catarata , la Svartifoss , : per anar-hi , nosaltres vam deixar de banda el parking ( la pujada des d´aquí es d´uns 50 minuts ) , i amb el cotxe ens vam acabar d´arribar fins a la zons de Bolti ( GPS. 64º 01´37´´N 16º 59´06´´ O) , fins al final de la crta on hi ha 3 antigues cases , ( que hi són des de 1830-1850 , anys en que es van traslladar aquí antigues granjes - situades 100 metres més avall- que les erupcions havíen sepultat sota la lava ). Des d´aquí la caminada fins a la catarata es d´uns 20 minuts. Svartifoss també s´en diu " cascada negre " , dons està vorejada de negríssimes columnes de basalt .
Seguidament , volíem anar a la piscina de Svínafell, dons ara fèia sol i estavem 16º , però, era la 12 h, i, obríen només a partir de les 16h. Seguim ruta doncs, i, arribem a la zona Sud del gran glaciar de Vatnajökull , i lo primer que es veu és Breiðamerkurjökull , una llengua del glaciar , on hi ha el llac Jökulsárlón , el llac dels glaciars . Arribem allà just amb el temps de fer un petit entrepà que ja portavem i pujar a un dels cotxes anfibis que et duu a veure els gels " glacier lagoon " . Passeig bastant caret, però, que si fa sol val la pena, ja que es veu els immensos blocs de gel a molt poca distància i, nosaltres , foques de lluny i tot . Però, en un día de pluja o núvol...potser ja no val tant la pena gastar-t´hi els diners ( 2.800 ISK cada adult i 1000ISK cada nen ).
Continuem ruta fins l´alberg de Vagnsstadir , a uns 28 km del glaciar,. Avans ens parem a dinar de picnic en una de les àrees de verd que hi troben entre camps de lava, a Suðursveit. i arribem a nostre alberg a Vagnsstaðir , on després de sopar , hi vàrem passejar per tornar a veure el paisatge des del " sol de mitjanit ".
I aquí s´acaba la nostra zona Sud , doncs en día seguent ens espera un llarg recorregut per situar-nos als fiords del Est , a Egilsstadir ( blog Iceland part 2 . Est ) .

I per fer-vos més a l'idea un video resum