CROÀCIA 2011.Part 1. NORD



Vàrem estructurar l’estada de 15 dies a Croàcia en 6 allotjaments ( 6 etapes ) , de nord a sud, començant per la regió dels voltants de l’illa de Pag,i fent ruta cap al sud fins a les rodalies de l’aeroport de Dubrovnik , fent una extensió al país veí de Montenegro,  per visitar la ciutat de Kotor.
CROACIA NORD :     Etapa 1 : Maslenica, Pag, Plitvice , Nin i  Zadar
                                      Etapa 2 : Vransko Jezero, Murter, Šibenik, Krka.
CROACIA CENTRE : Etapa 3: Rogonizca,Trogir, Čiovo , Kaštel Štafilić .
                                      Etapa 4:Vall d'Omis, Makarska, illa de Brac
                                      Etapa 5: De Makarska a Orebic, Korcula i ruta fins a Dubrovnik.
                                      Etapa 6: Dubrovnik i Kotor (Montenegro )


CROACIA NORD 

Etapa 1 : MASLENICA, ILLA PAG, 
   LLACS PLITVICE , NIN I ZADAR
-. Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa : click aquí
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de Wo: 
  Dia1: arribada .    Dia2: illa de Pag .   Dia3: llacs de Plitvice.  Dia 4:Park Velika Paklenika ,Nin i Zadar

El nostre recorregut per Croàcia comença a l’ aeroport de Čilipi situat a uns 21 quilòmetres al sud de Dubrovnik.
Donat que varem arribar de nit, des de l’aeroport ens traslladarem a uns 400 quilòmetres al nord, al poblet de Maslenica, on teníem reservat un allotjament per 3 nit.
ILLA DE PAG  ( Otok Pag )


L’illa de Pag, Otok Pag en croat, està unida a terra ferma per un pont, i el paisatge dominant a gran part de l’illa és dur, agrest i rocós, amb platges de còdols, i d’aigües cristal·lines. Molt poc poblada i amb poc desenvolupament turístic, és un lloc ideal per assaborir la tranquil·litat d’un paisatge  quasi primitiu.












LLACS DE PITVIZE  ( Plitvize Jezera )
El Parc Nacional dels llacs de Plivice , Nacionalni Park Plitvička jezera en croat, és un gran parc natural declarat com a tal l’any 1949, situat prop de la frontera amb Bòsnia i Hercegovina, a mig camí entre Zagreb i Zadar, dins la regió de  Ličko-senjska. Es tracta de un conjunt de 16 grans llacs, situats a diferent nivells d’alçada, units per unes 92 cascades i molts petits rius, envoltats de boscos de faigs i pins. Al seu nivell més alt hi neix el riu Korana. Un lloc ideal per gaudir de cascades, aigua i moltes rutes marcades per a petits i grans.
















CIUTAT DE NIN   
La petita i encantadora ciutat de Nin està unida a terra per un pont, i a part del seu casc antic, cal visitar la petitíssima i curiosa església de St Nicolau, crkva sv Nikola en croat, datada del segle XII, i  situada a un parell de quilòmetres del centre, al mateix voral de la carretera. Dalt de l’església s’hi situa una torre de defensa, fet molt inusual. També a un parell de quilòmetres del centre, a la vora del mar,trobem una zona de fangs curatius, anomenats poloïdals, on la gent s’embotorna de fang negre .












CIUTAT DE ZADAR
La ciutat de Zadar està situada al nord de la costa dàlmata, davant de les illetes de Ugljan i Pašman. Amb uns 85.000 habitants a la seva ària d’influència, és la capital del comptat del mateix nom. Cal visitar el seu casc històric, i per damunt de tot, el curiós fenomen d’ aigua i so, anomenat Morske Orgulje  (òrgan marítim ), situat a la punta del seu passeig marítim .També són famoses les seves postes de sol vistes des del mateix lloc.



Etapa 2 : ruta de Maslenica a Šibenik, passant per Vransko Jezero, i l'illa de Murter(Otok Murter).    
Visita del  parc nacional de  Krka .                                 
-. Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa: click aquí 
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de Word:
    Dia 5 : de Maslenica a Sibenik . Dia 6 : de Šibenik  al Krka

DE MASLENICA A  ŠIBENIK
Passant per carreteres comarcals i per petits poblets, fem la ruta que va de la ciutat de Maslenica al llac de Vransko ( Vransko jezero ), un dels llacs naturals més gran de Croàcia. Des del seu mirador es té una bona vista del llac i de  tota una munió de illetes i petits illots situats a la costa .

Des del llac anem fins a l' illa de Murter o Otok Murter, que 

forma part de l’arxipèlag de Šibenik (format  per més de 250 illes i illots). Murter té uns paisatges espectaculars, amb petites platges de còdols i roques, i molts raconets d’ aigües cristal·lines.





ŠIBENIK
Des de Murter ens desplacem fins a la encantadora ciutat de Šibenik, on tenim el proper allotjament . 
La ciutat no és una de les més conegudes del país, però, per nosaltres potser és una de les més boniques. Passejar-s’hi de nit és un plaer, i la seva badia és preciosa. 
Té un casc històric ben conservat, i encara que li manquen reformes i millores, els seus carrers tenen un encant molt especial, sobretot el capvespre.

NACIONAL DE KRKA
Des de Šibenik visitem el parc nacional de Krka. Cal anar fins el poble de Skradin, situat en una vall al costat del riu Krka que baixa del parc i desemboca a la badia de Šibenik. Des de Skradin cal agafar un vaixell , o bé anar-hi a peu,pels més atlètics.
Al parc hi ha una zona apta pel bany, i senders marcats per caminar donant la volta, amb vistes a les cascades i a les basses que s’hi formen.



CROACIA 2011. Part 2 . CENTRE

                                                                   
                             CROACIA CENTRAL 

Etapa 3 : ROGONIZCA, TROGIR, 
   CIOVO , KASTEL STAFILIC, SPLIT 

. Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa : click aquí
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de word : 
  Dia7: De Sibenik a Kastel Stafilic  Dia8: Split i rodalies   


De Šibenik a Kaštel Štafilić (Kaštela)

Des de la ciutat de Šibenik, ens desplacem fins a la zona cantral del país. La primera parada, a la ciutat costanera de Rogonizca, per veure i banyar en un petit llac de parets verticals, situat al complex hoteler del port nàutic.

Després, seguint la carretera de la costa, trobem la ciutat de Marina , on de passada veien la seva torre de defensa, ara restaurant, i a pocs quilòmetres ja entrem a la ciutat de Trogir. Declarada Ciutat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco , pel seu magnífic casc històric .
 Val la pena passejar-s’hi una estona i gaudir del seu bon ambient, tant de dia com al vespre. Al davant, i per un pont, s’entra a l’illa de Čiovo, de costa rocosa, amb cales petites, tranquil·les i amb poca gent. Seguint una carretera que voreja la costa anem fins a una petita badia de Okrug Gornji on hi trobem una caleta petita de sorra i roques i un aparcament gratuït. Tenim reservat el nostre allotjament per dues nits a la veïna ciutat de Kaštel Štafilić (Kaštela).


  Split 
 Des de Kaštel Štafilić ens dirigim a la gran ciutat de Split . Arribem de bon matí i tot i aixó aparcar és un gran problema. La ciutat també és Patrimoni de la Humanitat per la Unesco, ja que el seu casc històric, situat tot dins un immens palau , anomenat Palau Dioclecià, data de l’època dels romans, en concret de l’emperador Dioclecià .
Una vegada fet el recorregut per Split, sortim i ens dirigim a pocs quilòmetres, al poble costaner de Podstrana, per dinar i fer-hi una banyada .
De tornada a Kaštel Štafilić (Kaštela) on tenim l’allotjament, fem parada a Kaštel Stari, (Kaštela). Té una platgeta de sorra i un bon passeig marítim amb gespa i arbres on es pot posar la tovallola a l’ombra. 



Etapa 4 : VALL DE OMIS, MAKARSKA, 
   ILLA DE BRAC 

-. Per veure les nostres fotos d’aquesta  etapa al Picassa : clic aquí
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de word : 
  Dia9 : De Kastel Stafilic a Makarska  Dia10:  Illa de Brac


La nostra ruta d’avui té una durada d’uns 80 kms, des de Kaštel Štafilić fins a Makarska. El primer tram, d’uns 40 kms, agafem la carretera principal E8 o Magistrala  fins a Omiš . Aquí hi ha un petit poblet, Omiš, que està situat a la desembocadura del riu Cetina. Tota la vall del darrer tram del riu, abans de desembocar al mar, s’en diu “ vall del riu Cetina “ , i és la que agafem per veure un xic l’interior del país. Omiš és molt petit i en una horeta està vist, sense comptar el temps per visitar una petita ciutadella en ruïnes, anomenada Mirabella; l’entrada és de pagament i només val la pena si es vol gaudir del paisatge. Quan ens enfilem per la vall, anem circulant per la carretera 6166,  un bon tram per la riba del riu Cetina, i fem parada en un dels llocs d’esbarjo que hi ha; anomenat “restorant Radmanove Mlinice “. Seguint la 6166 passem per  Kučiće, i agafem altra vegada la carretera E8 que per la costa ens porta a la badia de Makarska o Riviera Makarska .

La ciutat ens serveix de base per agafar des del seu port el transbordador que surt cap a l’illa de Brač  o Otok Brač en croat. 

També aprofitem l’estada per veure de dia i de nit una gran roca situada vora el mar, en la platja del poble de Brela, a uns 12 kms al nord de Makarska. Es tracta de la zona de la Platja de Punta Rata (plaža Punta Rata ) on hi la la gran roca anomenada Kamen Brela. És difícil accedir-hi amb cotxe sense pagar, doncs tota la zona és d’obligat pagament, però val la pena si s’hi  vol estar una bona estoneta. Un truc és dir que vas a allotjar-te en algun dels hotels, i llavors et deixen passar, si no, per accedir a tot Brela cal pagar, cosa molt comú a tots els poblets del litoral croat, on l’aparcament del cotxe sense pagar tot el dia és un bon problema.



Des del port de Makarska surt el transbordador de la línea de Jadrolinija que porta a l’illa de Brač. Desembarquem al port de Sumartin, i anem directes al mirador del pic més alt de l’illa, per veure tota la badia de Bol i el curiós fenomen que és la platja de Zlatni Rat, que vol dir “corn d’or “, doncs és una punxa de sorra enmig d’un litoral de roques. Abans d’anar, doncs, a banyar-nos al corn d’or, anem a veure una curiositat al poblet Nerežišća on hi ha una petita església amb un arbre al seu teulat. Després de banyar-nos a la platja de Zlatni Rat, fem un tomb pel poblet de Bol, i tornem cap al port de Sumartin per tornar a agafar el transbordador



CROACIA 2011.Part 3 .SUD i MONTENEGRO


CROACIA SUD 
I
MONTENEGRO 

Etapa 5 : De Makarska a Orebic ( peljesac ),
Korcula, 
 ruta dins a Dubrovnik


. Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa : click aquí 
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de word : 
  Dia11: De Makarska a Orebić ( Pelješac ) .  Dia12: Illa de Korčula
  Dia 13 : de Orebic a Dubrovnik 
Des de Makarska ens desplacem fins a la península de Pelješac, a la ciutat de Orebić. Ho fem tot vorejant la costa. Dins la ruta d’avui teníem programada l’opció d’anar fins a  la veïna Bòsnia i Hercegovina per visitar Mostar, però, finalment ho varem descartar per no fer tants quilòmetres. Com també teníem l’opció de arribar a Pelješac amb transbordador des de Ploče. Però finalment ens varem decidir per  fer tota la costa i  entrar a la península per Ston.

Des de Makarska a l’entrada a la península hi ha una distància d’uns 94 kms, però , avui la ruta té una particularitat estranya, i és que , per fer la ruta sense agafar transbordador, cal travessar uns pocs quilòmetres de Bòsnia i Hercegovina . Anar fins a Klek , a uns 83 kms de Makarska, llavors passar duana bosniana – cal tenir el cotxe de lloguer amb la carta verda – fer uns pocs quilòmetres dins Bòsnia i Hercegovina ( de fet només una ciutat del país té costa i és Neum, petita ciutat costanera bosniana envoltada de costa croata  ) , passar ara la duana croata i tornar a entrar en territori croat. Una vegada s'entra altra vegada a la carretera E8, manquen només uns 9 kms per trobar el desviament cap a la península de Pelješac. Aquesta és una ruta molt maca de fer, amb unes bones vistes que fan parar a cada racó.


Pelješac

Encara que sovint se l’anomena illa, és una península, doncs està unida a terra per una franja de 1.5 km, entre Ston i Mali Ston. La principal economia és la del vi, amb vinyes presents a cada racó. Es diu que aquí es produeixen els millors vins del país i té algunes D.O molt elitistes amb vins molt cars i selectes. Nosaltres deixem Ston per visitar-lo a la tornada, i ens dirigim vers la petita badia de Prapratno, on hi ha una petita platja de sorra i roques .
De tornada a la carretera 414 que és la principal, passem per petits poblets i badies, fent parada al mirador que dona a Trstenik, doncs és d’una bellesa que impressiona. Baixem fins al poblet de Trstenik, de quatre casetes i un parell de restaurants, per fer un gelat i gaudir de una estona de tranquil·litat, abans de aventurar-nos per una estretíssima carretera que surt del poble, i voreja l’abrupta costa fins a Dingač-Borak, una zona plena de vinyes situades als vessants de la muntanya, i que és una de les D.O més selectes i cares de tota la regió. El paisatge és esplèndid. Travessem un túnel que ens porta fins a Potomje, i ens enllaça altra vegada amb la 414 que ens porta fins a Orebić, on tenim l’allotjament per dues nits .
Des de Orebić, a la nit, anem fins a la punta de la península, al poblet de Lovište, per veure-hi la posta de sol .
Orebić també és la ciutat d’on surten els transbordadors que ens portaran  a l’illa de Korčula ( Otok Korčula en croat ). 



  Korčula 
És una illa tranquila, sense massa turisme, i molt autèntica. La capital és la ciutat del mateix nom Korčula, i té un casc històric molt bonic i ben conservat, encara que la seva proximitat al mar fa que molts edificis tinguin les façanes malmeses per la humitat. Nosaltres ens vàrem desplaçar fins a Vela Luka i rodalies, per veure cales tranquil·les, badies poc conegudes i una gran cova rupestre – Vela Spila - dalt del turó que domina Vela Luka. També ens deixarem perdre per les badies de de Potirna , Prižba , Gršćica, i seguint la carretera per Smokvica, Čara, i també pel poblet interior de Blato . Una illa molt recomanable si es vol tranquil·litat, aigües cristal·lines i poc turisme. 


La següent etapa és la que ens acosta a Dubrovnik. Abans de deixar Pelješac, visitem Ston, encara que no ens decidim per les seves muralles ni per les seves salines doncs és migdia i el sol apreta fort.
La ruta fins a Dubrovnik voreja costa, encara que ens alguns trams s’endinsi un xic per l’interior. El paisatge és molt bonic a l’alçada de Grgurići ( Dubrovačko Primorje ), i fem
parada a la badia que va de Slano a Banda, on hi ha petites platgetes de sorra molt poc concorregudes. També el paisatge és esplèndid a Orašac i rodalies.
Nosaltres abans del pont Franjo Tuđman, que entra a la badia de Dubrovnik, ens desviem per la comarcal 6254, passant per Mokošica,  que voreja amb poca estona el petit “fiord” , anomenat   Rijeka Dubrovačka . 
Etapa 6 :  Dubrovnik  i    Kotor ( Montenegro )


Per veure les nostres fotos d'aquesta etapa al Picassa : click aquí 
-. Per veure la nostra informació detalla en documents de Word :
 Dia 14 : Kotor     Dia 15 : Dubrovnik 

Dubrovnik

 La gran petita ciutat de Dubrovnik que ara visitem és la mateixa que fa uns anys, a la guerra dels Balcans del 91-95 va ser destruïda, i al passejar pels seus carrers costa de creure. Els edificis estan en perfecte estat, i enlloc al seu casc històric no recorda una guerra tant recent. Cal sempre que es pugui no aparcar amb el cotxe, doncs, és terriblement car. Nosaltres que teníem l’allotjament a uns 20 minuts caminant , sempre vàrem fer el recorregut a peu. La ciutat està sempre plena de gent, bàsicament perquè és un destí de la majoria dels grans creuers. Per evitar això, nosaltres la vam visitar en dues tarda-vespre, quan cap a les 18h el turisme massiu desapareix, i llavors és un plaer caminar per tots els seus racons. La ciutat és una meravella al cap vespre, i sopar no és car si es té la paciencia de anar mirant els preus, que per altra banda són molt diversos entre la munió de restaurants que hi ha.
La muntanya que la domina, anomenada Srđ, és un lloc perfecte per veure la ciutat i tota la badia. S’hi va pel poble de Bosanka, i dalt hi ha un mirador, amb el telefèric que puja i baixa des de la ciutat, un restaurant per qui se’l pugui pagar, i un museu dedicat al record de la darrera guerra, amb audiovisuals que et colpegen el cor. 




 KOTOR (  a MONTENEGRO ).
La ciutat de Kotor està situada a la badia del mateix nom, situada a Montenegro ( Crna Gora , 
en  montenegrí  i en cirílic Црна Гора )   ). Montenegro té els dos alfabets, el llatí i el ciríl·lic, i nosaltres varem veure que almenys a la badia de Kotor conviuen els dos, encara que algun cartell només estava en cirílic ). Kotor en ciríl·lic és Котор .
Per anar-hi des de Croàcia cal tenir paciència, doncs les seves fronteres són d’una lentitud fora de tota explicació. Cal unes 2 hores de paciència per travessar la duana. Però la visita val la pena. Tota la badia i Kotor en particular són molt bonics . Hi ha un transbordador a la ciutat de Kamenari que porta fins a l’altra banda de la badia si es vol evitar la gran volta fins a Kotor.